Olimme ottaneet mahdollisimman vaatimattoman hytinkin, koska voimme. Ei siis ikkunaa ulos, mikä helpotti uneen vaipumista ja siinä pysymistä, nukuimme 12 tunnin yöunet ja parin kolmen tunnin päikkärit, minkä nyt syömiseltä ehdimme. Ateriapaketin sentään olimme ostaneet ihan kummallekin. Ruoka ei ollut enää ihan niin hyvää kuin edellisellä kerralla vuonna 2015 ja sitä ennen, tai sitten aika on vain kullannut muistot. Mutta kyllä vatsat tulivat täyteen monta kertaa ja oli taas helppo vaipua uneen.
Antti oli katsonut jostain lukuisista appeista meille mahdollisen matkaparkin, eikä sinne ollutkaan kuin muutama kilometri satamasta. Olipahan hieman jännä ajomatka aivan pimeässä, emme yleensä ikinä aja matkoilla pimeän aikaan, jollei ole aivan pakko. Löysimme matkaparkin hyvin ja vartissa olimme nukkuvalmiita. Sisäänajoväylän vieressä oli automaatti, josta ostettiin parkkilippu ikkunalle, paikassa oli myös vessat (erittäin siistit) ja sähköä sai ostaa kilowattitunneittain automaatista. Emme kuitenkaan yöllä nukkumisen ajaksi tarvinneet sähköä, jääkaappi pysyi kylmänä kaasulla. Yöpaikka maksoi näin kesäaikaan 20€/24h, voi siis saapua mihin aikaan vain ja paikka on käytettävissä vuorokauden. Talvella paikka maksaa 15€. Vähän kallis matkaparkiksi, mutta oikein hyvä paikka yöpyä, siellä oli noin 30 paikkaa, .Aamulla olimme kärppinä hereillä jo varhain, aivan ilmiselvää matkajännitystä. Siinä 6-7 tunnin aikana oli muuten käyty siivoamassa ne jo valmiiksi siistit vessat. Meidän ei tarvinnut ostaa vettä, eikä jättää harmaata vettä, mutta nekin asiat olisi voinut toimittaa paikalla. Aamiaisen jälkeen jätimme hyvän matkaparkin taaksemme ja ajoimme Lyypekin Cittiin. Se on valtava kauppa, jossa olemme yleensä käyneet reissujen paluumatkalla. Emme mitenkään tulleet hulluiksi kaupassa, ostimme vain vähän ruokatarvikkeita ja juomia odotellessamme, että läheinen katsastuskonttori Dekra aukeaa. Sieltä haimme CampaAdrian ikkunaan vihreän ympäristötarran. Sieltä saa sen maksutta, kunhan on auton rekisteriote mukana. Ei siis ole mitään järkeä tilata sitä Autoliiton tai minkään muunkaan välittäjän kautta. Autoliitto ottaa välitystyöstään jäseniltä muistaakseni 17€ ja ei-jäseniltä vielä enemmän, 23€ ja vähän päälle. Kauppa se on mikä kannattaa. Dekran toimistoja on hyvin tiheästi ja niillä on aivan hyvät aukioloajat, joten piipahtaminen ei ole hankalaa.
Jatkoimme hieman etelään päin ja osuimme erittäin kivalle pienelle yksityiselle leirialueelle, josta kyllä sieltäkin saimme kulkuripaikan, joka oli kuitenkin ihan kohtuullinen. Alueelta löytyi uima-allas aikuisille ja lapsille, oli baari ja oikein siistit saniteettitilat ja tiskipaikka. Ja puhelikoppikirjasto! Grillasimme ostamiamme kanavartaita päivälliseksi ja vietimme kivan illan rauhallisella alueella.
Aamuksi saattoi tilata sämpylöitä ja muita leipätuotteita baarista noudettavaksi. Tämä alue maksoi sähkön kanssa 29€. Suihkujen lämmin vesi kuului paikkamaksuun. Ja olikin oikein siistit suihkut, vedenpaine vain tosi alhainen, mutta kuluipa vettä sitten vähemmän. Tämän paikan nettisivu on tämä. (en tiedä, miksi tämä kappele tuli toisenlaisella fontilla, enkä osaa korjata asiaa)
Olimme noin tunnin ajomatkan päässä Bremenistä ja sinne suuntasimme seuraavana päivänä. Tämä onkin ihan uusi tapa meille, siirtyä vain lyhyt matka päivän aikana ja majoittua aikaisin. Matkaparkeissa on erilaisia käytäntöjä, mutta tässä jonne nyt menimme, oli erityisen hyvät käytännöt. Sinne voi saapua mihin aikaan vain ja 17€ vuorokausimaksulla saa olla seuraavaan päivään kello 14 asti. Ja tietysti sitten voi viipyä pitempäänkin, hintaan tulee aina uusi 17€/vrk. Sähkö maksoi 60 senttiä/kWh ja sitä ostettiin kolikoilla automaatista. Hyvin helppoa ja järkevää. Me saavuimme paikkaan aamupäivällä jo kymmenen maissa ja silloin oli juuri paljon autokuntia lähdössä pois. Tämä paikka on vain matkailu-, retkeily- ja henkilöautoille. Matkailuvaunujen kanssa sinne ei voi tulla. Paikan nettisivu on tämä.
Matkaparkista oli matkaa keskustaan noin 1,5 km ja kävelimme sinne heti majoittumisen jälkeen. Oli ihana aurinkoinen sää, ei vielä liian kuumaakaan. Kävelimme keskustassa katuja, katsoimme yhden kirkon ulkoa ja sisältä, näimme vesitorninkin ja söimme lounaan Nordseessä. Jotenkin oli sellainen ylitsevuotavaisen iloinen mieli, kun kaikki oli niin hyvin ja mukavaa ja Saksa ihana. Minä olin ollut edellisen kerran Saksassa vuonna 2016 ja Antti vuonna 2019.
Eivät siirtyneet millään syrjään, odotin vaikka kuinka kauan, että olisivat vuorollaan kaikki poseeranneet. |
Olimme varanneet seuraavat kaksi yötä Zwollen läheltä leiripaikan, sillä jotenkin alkoi tuntua, että onkohan paikat umpitäysiä, kun Pohjois-Saksassa alkoi juuri koululaisten lomat ja muutenkin väkeä tuntuu olevan liikkeellä. Zwolle näytti oikein kiinnostavalta kaupungilta, emmekä olleet siellä koskaan aikaisemmin olleet. Ajoimme siis kohti Alankomaita ja tulihan se matalapaine sieltä vastaan, kuten ennusteissa olikin. Bremenistä oli noin 250 km matka Zwolleen ja ajoimme osan moottoritietä, osan pienempiä teitä. Kävimme matkalla ruokakaupassa ja saavuimme Zwolleen kolmen pintaan. Yhden liikenneruuhkan väistimme täpärästi siirtymällä pois moottoritieltä juuri ennen jonon päätä, en siis tiedä kuinka pitkästä stausta oli kyse. Allaolevassa kuvassa stau oli vielä edessä päin, ehdimme juuri jutella, että onpa hiljaista ja sitten kohta olikin jo ruuhkaa.
Antti meni nyt hieman ajelemaan pyörällä, sillä eihän muuta voi Alankomaissa tietty tehdäkään. Saatamme mennä illempana keskustaan, tai sitten käymme siellä huomenna lähtiessä. Täällä on ollut mukava viettää juhannusta, ei melua, ei paljon väkeä.
Ranskan ympäriajo alkaa ensi perjantaina Tanskasta, siihen asti meillä on vielä "ruokavapaata", emme ole joka päivä tehneet ruokaa itse, olemme syöneet ulkona tai olleet syömättä, kun ei ole ollut nälkä. Aamupalaa olemme sentään joka päivä syöneet ja parina aamuna myös ulkona auton vieressä. Koitamme tehdä jatkossa näin joka aamu, jos sää sallii.
Polttoaine on tähän mennessä ollut jonkun verran edullisempaa kuin Suomessa, tankkasimme kaksi kertaa Saksassa ja toisella kertaa jopa alle kahden euron dieseliä. Huomenna pitänee tankata Alankomaissa ensimmäisen kerran, moottoriteiden jakeluasemilla hinnat ovat noin 30-50 senttiä litralta enemmän kuin kylissä ja kaupunkien laitamilla, joten motarin paikoista emme tankkaa kuin pakon edessä ja toivon, ettei sellaista pakko tulekaan. Pyrimme pitämään aina tankin vähintään puolitäytenä, ettei mahdollisiin ruuhkiin joutuessamme loppuisi polttoaine.
Jatkosta emme vielä tiedä, tänään pitänee ainakin ilmansuunta päättää. Koitamme pitää mielessä sen, ettei meillä ole kiire, että kivassa paikassa voi viipyä, mutta myöskään keljussa paikassa ei tarvitse olla.
Kiinnostavaa, hauskaa! Nyt Campapari yllättää ihan uusilla puolilla, pennien (tai senttien) laskeminen sopiikin hyvin Saksaan. Noin Saksassa asuva sukulainenkin tekee aina ja alituiseen.
VastaaPoistaKyllä minä aina olen ollut hintatietoinen, nyt laitan niitä ylös ihan oman muistin tueksi. :)
PoistaOho, kummipoika on vaimonsa kanssa just nyt laivalla tulossa, mitenkähän ne selviää ilman nettiä.
VastaaPoistaEhkä he ovat henkisiltä voimavaroiltaan onnekkaampia, etteivät tunne olevansa ihmiskokeessa :D ja jos ovatkin, niin kun minä selvisin, niin kuka tahansa muukin selviää!
Poista